Утворення спеціальних класів у 2025/2026 навчальному році: офіційні рекомендації Міністерство освіти і науки України

З 1 вересня 2025 року набирає чинності новий Порядок утворення та умов функціонування спеціальних класів, затверджений наказом Міністерства освіти і науки України  від 22.08.2024 №1182 та зареєстрований у Мін’юсті 18.09.2024 за №1408/42753.

Нове визначення спеціальних класів

Відповідно до Порядку, спеціальні класи – це окремі класи в закладах загальної середньої освіти (крім спеціальних шкіл та навчально-реабілітаційних центрів), створені для навчання осіб з:

  • інтелектуальними труднощами;
  • функціональними сенсорними, моторними, фізичними або мовленнєвими труднощами;
  • соціоадаптаційними або соціокультурними труднощами, зокрема пов’язаними з РАС;
  • складними порушеннями розвитку.

Увага! З 2025/2026 навчального року скасовується функціонування класів для осіб із затримкою психічного розвитку. Батькам таких учнів рекомендовано пройти повторну психолого-педагогічну оцінку в ІРЦ для визначення актуальних потреб дитини.

Хто приймає рішення про навчання

Рішення про вибір закладу освіти та форми навчання належить виключно батькам або законним представникам дитини (відповідно до ст. 55 Закону України «Про освіту»). Органи управління освітою та ІРЦ не здійснюють скерування до спеціальних чи інклюзивних класів.

Умови утворення та зарахування до спеціальних класів

Спеціальні класи можуть бути утворені у всіх типах ЗЗСО, крім спеціальних, за погодженням із засновником, за умови наявності:

  • відповідного контингенту учнів;
  • матеріально-технічної бази;
  • кадрового забезпечення.

Формування відбувається за типами освітніх потреб та рівнями підтримки. Якщо учнів недостатньо – допускається зарахування дітей з однаковим типом труднощів, але з різним рівнем підтримки.

Зарахування здійснюється за загальним порядком (наказ МОН №367 від 16.04.2018). Обов’язковим є подання повного пакета документів, зокрема висновку дитячого психіатра для дітей з інтелектуальними та соціоадаптаційними труднощами, включно з РАС.

Освітній процес у спеціальних класах

Навчання в спеціальних класах здійснюється за:

  • освітніми програмами, розробленими та затвердженими відповідно до законодавства;
  • корекційно-розвитковими програмами;
  • рекомендованими МОН підручниками і посібниками;
  • із застосуванням допоміжних засобів для навчання (наказ МОН №414 від 23.04.2018, в редакції 2024 року).

Для кожного учня створюється команда психолого-педагогічного супроводу, яка формує:

  • індивідуальну програму розвитку;
  • за потреби – індивідуальний навчальний план.

Навчання може бути організоване в індивідуальній або дистанційній формі. Участь у супроводі може брати асистент учня – один з батьків, соціальний працівник або інша уповноважена особа.

Оцінювання, атестація та соціальні послуги

  • Оцінювання здійснюється за загальними критеріями або спеціальними критеріями для учнів з порушеннями інтелектуального розвитку.
  • Учні спеціальних класів складають ДПА відповідно до чинного порядку або можуть бути звільнені за заявою батьків.
  • Випускники отримують документи про освіту у встановленому порядку.
  • Медичне обслуговування, харчування та підвезення організовується згідно із законодавством.

Педагогічні працівники: вимоги та оплата праці

Освітній процес у спеціальних класах забезпечують фахівці зі спеціальною освітою (спеціальність «Спеціальна освіта», «Корекційна педагогіка», «Дефектологія»).

Для класів, де навчаються учні з 4–5 рівнем підтримки, передбачено асистента вчителя та асистента вихователя ГПД (1 ставка на клас/групу).

Навантаження:

  • учитель – 18 годин/тиждень;
  • асистент вчителя/вихователя – 25 годин/тиждень.

Зарплата фінансується з освітньої субвенції. Передбачено підвищення окладу на 25% (постанова КМУ №1391 від 28.12.2021).

Запобігання дискримінації та булінгу

Міністерство освіти і науки України  рекомендує забезпечити:

  • вільне спілкування учнів з особливими потребами з іншими дітьми під час перерв, екскурсій, свят тощо;
  • доступ до участі у конкурсах, концертах, змаганнях;
  • проведення профілактичних бесід з учасниками освітнього процесу для недопущення булінгу за ознаками здоров’я чи інвалідності.

You may also like...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *